Sommige pups zullen als je probeert de voerbak weg te halen gaan grommen, of zelfs proberen te bijten! Sommige mensen zeggen, dat moet je ook niet doen het is toch zijn eten? Maar wat nu als je een kind op visite hebt, die per ongeluk naar je hondje toegaat als deze staat te eten? Ikzelf vind het noodzakelijk dat ik de voerbak kan weghalen, en hetzelfde geld voor een lekkere kluif. Ik geef het wel altijd terug, dus niet weghalen en weglaten, want daarmee bevorder je juist dat hij/zij het de volgende keer niet meer zo makkelijk afgeeft. Hetzelfde geld voor de voerbak, praat tegen je hondje (even kijken hoor) en haal de voerbak heel eventjes weg (doe net of er iets in zat wat niet klopte bijv.) en zet hem weer terug. Ikzelf straf een pup die gromt bij voedsel resoluut af. Dit tolereer ik niet als baas,(dit is dus wél foei) want het is vaak het begin van het einde (hij/zij zal op veel meer gebieden gaan uitproberen) Dus ik geef een grote mond (donkere stem)en blijft de pup grommen, dan leg ik hem net als zijn moeder zou doen op zijn/haar rug. Mijn oudste paquita had geen buitdrift, maar de jongste heel erg, ik heb ze iedere keer resoluut afgestraft, wel weer datgene wat ik wegpakte teruggegeven, en nu weet ze dat als ik iets pak van haar dat er of iets niet goed mee is (bijv als ze een stok heeft wil ik wel even controleren of er geen spijkers in zitten).
Nog een reden waarom ik het belangrijk vind dat een hond los laat op commando is dat er tegenwoordig veel te veel honden vergiftigd worden, doordat ze gauw datgene wegschrokken, wat ze op straat vinden.(Ik las in de krant dat een hond net ontkomen was aan een frikandel met zes scheermesjes erin, het zal je maar gebeuren) Het mag dan hard lijken dat ik in dit opzicht mijn honden resoluut afstraf, maar dat liever dan dat ze vergiftigd worden. Dus geef je hondje een kauwstaafje en na verloop van tijd (als hij/zij lekker bezig is) pak je het staafje af en geef tegelijk het commando "los" , laat hij/zij los, dan is hij/zij braaf, en krijgt hij/zij het staafje weer gewoon terug. Dit kun je ook doen nadat de pup een tijdje alleen is geweest met een rookbot je neemt het weg en geeft er iets anders voor in de plaats wat sneller op is (bijv. bullepees, dit vinden ze net zo lekker of een pensstaafje, van een heel rookbot zouden ze immers ziek kunnen worden) Hij/zij heeft dan niet het gevoel dat je zijn/haar bot hebt afgepakt, en je kunt het weer gebruiken voor de volgende keer als je weggaat.